Leer kinderen onderzoeken met sterrenkunde als inspiratiebron
Sterren in de klas

Preview

Download hier de preview van
´Sterren in de klas´

Foto's: Niels Blekemolen

Recensie Sterren in de klas

Karianne Djoyoadhiningrat-Hol, Projectleider & Trainer bij Biologie Plus over ‘Sterren in de klas’:

‘Eenvoudige taal en hapklare brokken maken dit tot een must have als je met sterren en planeten aan de slag wilt gaan.’

Sterrenkundige Karin Heesakkers schreef een toegankelijk boek over sterren en planeten speciaal voor leerkrachten van het basisonderwijs. Ga mee op avontuur en ontdek hoe je van jouw leerlingen kritische wereldburgers kunt maken.
Al jaren zorgt Karin Heesakkers dat basisscholen gemakkelijker met sterrenkunde aan de slag kunnen. Van workshops tot gastlessen en trainingen: op allerlei manieren vertelt ze leerkrachten over sterren en planeten. Op 18 juni presenteerde ze haar eerste boek: Sterren in de klas. Hierin maakt ze op eenvoudige wijze duidelijk hoe leerlingen kunnen en mogen uitblinken met kennis en kunde op het gebied van sterren en planeten. Leerkrachten kunnen samen met kinderen leren door de juiste vragen te stellen, betoogt Heesakkers. Ook geeft ze praktische doe-ideeën, zoals voor het maken van een maankijkdoos, een miniplanetarium of buitenaardse wezens.

Heesakkers weet vanuit de praktijk welke vragen wel werken en welke niet. Ze weet welke denkfouten vaak worden gemaakt en geeft voorbeelden hoe leerkrachten moeilijke dingen handig kunnen uitleggen. Zo legt ze bijvoorbeeld uit hoe je op het schoolplein het sterrenstelsel kunt nabouwen, om zo de immense afstanden tussen planeten in beeld te brengen.

Ook gaat ze dieper in op de onderzoekscyclus en de ontwerpcyclus. Een kind kan zich ergens over verwonderen en zich bijvoorbeeld afvragen: ‘Wat bepaalt de diepte van een meteorietkrater? Hoe kom je van daaruit tot een goede onderzoeksvraag én een goede proefopzet? En hoe ga je om met resultaten?’ De ontwerpcyclus diept Heesakkers uit door het ontwerpen van een functioneel ruimtepak en een zonneoven.

Heesakkers zet denken en doorzetten centraal, niet het juiste antwoord of resultaat. Ze heeft het boek zo geschreven dat je het zelf kunt lezen, stukken voor kunt lezen en zelfs de oudere kinderen sommige stukken zelf kunt laten lezen. Je kunt erdoorheen bladeren en de informatie en kaders los lezen of alle hoofdstukken van voor naar achteren. Eenvoudige taal en hapklare brokken maken dit tot een must have als je met sterren en planeten aan de slag wilt gaan.

Heesakkers geeft haar boek uit via BoekTweePuntNul. Het is daarmee een boek van deze tijd met QR-codes die direct verwijzen naar websites, apps en filmpjes. Ook geeft ze tips over hoe je goede bronnen herkent. Ontzettend handig in dit digitale tijdperk met een overvloed aan informatie. Heesakkers ondersteunt zo het kritisch leren denken, onafhankelijk van anderen en goed onderbouwd tot je eigen standpunt komen.
Bron: www.biologieplus.nl

'Karin Heesakkers weet als geen ander hoe je astronomische informatie op een enthousiaste en inspirerende wijze kunt overbrengen op jonge kinderen. Dit overzichtelijke boek is een handreiking naar leerkrachten en ouders die misschien zelf wat drempelvrees voelen bij alles wat met het heelal te maken heeft.'

Govert Schilling

wetenschapsjournalist sterrenkunde

'Wat een prachtige manier om kinderen nieuwsgierig te maken en te prikkelen tot het stellen van vragen. Onderzoekend leren noem je dat. Mijn leerlingen kijken elke week reikhalzend uit naar hun 'sterrentijd'. Het is zo leuk om je samen te verbazen over de uitgestrektheid en schoonheid van het heelal.'

Jolien Bosman

leerkracht hoogbegaafdenonderwijs

Karin Heesakkers (1967) studeerde sterrenkunde in Utrecht en werkte een tiental jaren bij Cap Gemini. Sinds 2000 verzorgde ze vanuit haar eigen bedrijf KleinKracht gastlessen op basisscholen en ontwikkelde zij vele nieuwe lesmaterialen. Nu traint zij leerkrachten en ouders om zelf sterrenkunde lessen te geven, geeft zij lezingen en workshops.
Met enorme bevlogenheid maakt zij sterrenkunde toegankelijk voor kinderen via de volwassenen om hen heen, vanuit de visie dat een eigen mening vormen en een open, nieuwsgierige levenshouding het leven van ieder mens verrijkt.